Tonka eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu Tonka eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

Tonka eiland

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg

30 November 2004 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk laat ik weer even wat van me horen.
Afgelopen weekend ben ik naar Tonka eiland geweest. Dit is een eiland midden in het stuwmeer ( Brokopondo). 40 jaar geleden heeft Suriname besloten een stuwdam te bouwen en een deel land onderwater te laten lopen, ten behoeve van drinkwater en electriciteit.
Doordat bos onderwater is gelopen, steken er over het gehele meer overal kale bomen uit. Dit geeft echt een ontzettend mooi gezicht. Vanaf de stuwdam zijn we met een korjaal naar Tonka – eiland gegaan. Dit is een klein eilandje aan de andere kant van het meer. Hier is een klein stukje bos op en hier woont 1 gezin. Ik ben met een groep van 10 mensen hier heen gegaan.
Waaronder 4 ouders / schoonouders en 6 studenten. We hebben in openhuis geslapen, waar 1 grote ruimte was, hier heb ik met 3 andere meiden geslapen. Er waren in totaal 3 lampen in dit huis. Dus er is electriciteit aanwezig op dit eiland. Alleen ontbrak dit wel bij de toiletten en douches die een stukje verder op lagen. Ook moest de wc regelmatig met een emmer water doorgespoeld worden, om verstopping te voorkomen. De eerste dag ben ik heerlijk gaan zwemmen tussen het ondergelopen bos. De bodem was erg blubberig... leek net drijfzand.
Je kon er zo ½ meter in wegzakken als het niet meer was. Maar het was wel lekker warm.
Ondertussen dachten we steeds piranha’s te voelen haha..... Want daar waren wij voor gewaarschuwd. We mochten niet te diep het water in i.v.m. agressieve piraha’s. Deze heb ik later onze gids ook zien vangen..... ze hebben inderdaad een leuk gebit en zijn erg groot.
’s middags heeft Rehana heerlijke roti voor ons gemaakt en heb ik ene wandeling rond een deel van het eiland gemaakt.... ik wilde rond het hele eiland maar het bleek groter dan we dachten. ’s avonds rustig aan gedaan. BBQ ( stukje gekookte banaan, 1 aardappel en een koude kippenvleugel) . Samen met Vera heb ik gekeken naar de zonsondergang, die moest hier erg mooi zijn..... hij viel helaas erg tegen, doordat de wolken ervoor zaten.
Wel hebben we otters gezien.... ’s nachts hebben we een nacht wandeling gemaakt door het bos..... helaas zonder succes. We hebben alleen maar bijzondere bomen en planten gezien maar geen dieren.... wat een tegenvaller.
Zondag ochtend heb ik Vera om 6 uur wakker gemaakt, want we wilden allebei de zonsopgang zien. Toen wij eenmaal aan de kant van het water zaten, kwam iedereen langzaam aanlopen om mee te kijken. Om half 7 was eindelijk de gehele zon op. Dit was echt prachtig om te zien. Ook zo sprookjesachtig door de bomen. Dit kun je zien op de foto’s.
Nadat de zon opgekomen was, zijn we naar de jungle gegaan.... Hier hebben we dan eindelijk iets gezien..... Een echte vogelspin!!!!! Deze hebben we uit zijn holletje gelokt.... hij was behoorlijk agressief... haha. Ook hebben we Ara’s gezien. Na deze wandeling hebben we ontbeten, gezwommen en heel even gevist. Helaas niets gevangen. En om 12 uur krijgen we nog een warme maaltijd ( vis met rijst) waarna we met de boot terug naar de stuwdam zijn gevaren. Dit was dus eigenlijk het einde van deze mooie trip. Het was daar zo rustig en zo vredig. Ik heb er echt ontzettend van genoten.
Alleen zijn mijn lippen erg verbrand dus kan ik vandaag naar de apotheek voor een crèmepje.

De laatste stage weken ga ik verschillende instellingen bezoeken:
M.O.B. ( zoiets als Consent / Riagg), Mamio namen project ( aids), jeugdpolitie, Stichting voor het kind ( seksueel misbruik) en het parelhuis ( leven kinderen die HIV besmet zijn).

  • 30 November 2004 - 17:38

    Carolien:

    Hoi Susan,

    Dat klinkt erg mooi zo'n ondergelopen bos waar je in kunt zwemmen. Jammer dat het bewolkt was bij de zonsondergang maar zo te lezen heeft de zonsopgang het weer helemaal goed gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn bij de verschillende instanties waar je nog langs gaat. veel plezier nog en tot snel
    groetjes carolien

  • 30 November 2004 - 18:17

    Jolijn:

    Hej Susan!!
    Ik heb voor het eerst je berichtjes gelezen.. Zow leuk zeg! Ben echt jaloers hoor! Ik heb ook echt zin in vakantie duurt alleen nog zo lang..
    Wij hebben in amerika ook een vogelspin gezien... hij was wel eng maar ook heel mooi..
    Moet nu eten...
    Heel veel plezier daar! Maar dat zal vast wel lukken!!
    Doej en groetjes!

  • 30 November 2004 - 22:18

    Yvonne:

    Hee Suus!

    Leuk te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt, en zoveel meemaakt! Veel succes tijdens je laatste stateweken!

    Groetjes,

    Yvonne

  • 30 November 2004 - 22:59

    Harry:

    Susan...zoals je het bezoek aan het Tonka eiland beschrijft...heb je er echt genoten van de natuur...de zon.. de mensen. Het is een zalig weekend geweest.


    Het lijkt me zeer leerzaam en boeiend om met allerlei
    Surinamse instanties kennis te maken en te kijken hoe zij hun werk doen.

    De laatste stage weken dienen zich aan...en dan is het weer 2005 en maak je weer kennis met het nederlandse leefritme en weer.

    Geniet ze !!! Bedankt voor je leuke mail !! Harry

  • 30 November 2004 - 23:39

    Ben En Frieda:

    Je verhalen blijven boeiend en avontuurlijk. Het lijkt me allemaal een bijzondere ervaring voor je waar je nog veel aan kunt hebben.
    We blijven je volgen.
    Groetjes,
    Ben en Frieda

  • 01 December 2004 - 19:31

    Guus:

    Ha Susan,

    Hartstikke leuk wat je allemaal doet. Je tijd in Suriname is een mooie combinatie van stage lopen en ontspanning. Leuk om je ervaringen te lezen.

    Groeten,

    Guus

  • 01 December 2004 - 21:32

    Nicolle En Ralph:

    He Susan,
    zo te lezen bevalt het je allemaal erg goed. En de dingen die je allemaal meemaakt....!!Echt super.Heel veel groetjes vanaf de Statensingel

  • 07 December 2004 - 13:10

    Carla:

    hoi Susan,
    wat een verhalen allemaal!
    wat maak jij veel mee zeg.
    Echt heel bijzonder allemaal. De foto's zijn echt heel mooi. Leuk dat wij elke keer jou berichtjes weer kunnen lezen. Heel veel succes verder en veel plezier! Groetjes Carla

  • 11 December 2004 - 15:23

    Noor:

    Ha die suus,

    Klinkt allemaal leuk!
    Heb zelf nog steeds geen computer dus vandaar dat het even duurt voordat je iets van me hoort. Je maakt echt vanalles mee, zeg! Zou zo ook weer op reis willen!
    Heb je nergens een adres daar, was druk op zoek maar kan het niet vinden, helaas. Nou, heel veel plezier nog daar.

    Heel veel liefs Noor ( en Rinke)

  • 12 December 2004 - 14:15

    Maria:

    Hoi Susan,
    Met veel plezier lees ik je berichtjes. OP donderdag neem ik ze mee naar tante Dien en zij geniet er ook van. Wat gaat het snel. NU ben je al aan je laatste weken. Fijne weken met Mark, Fieke en Chris. In ieder geval tot ziens in Maastricht> GROETEN VAN Maria en ook van tante Dien.

  • 13 December 2004 - 22:08

    Kirsten:

    Hey Susan,

    zo te zien bevalt het je goed. Nog heel veel plezier met Mark en je ouders.

    groetjes Kirsten

  • 15 December 2004 - 18:16

    Anika:

    Hoi hoi.

    Nog een week stage, dan is het alweer voorbij. Het gaat echt heel snel!!!
    Op stage gaat het wel heel goed en ik heb het er ook wel naar mijn zin.
    De leerkracht gaf aan dat ik het goed doe, maar dat ze me niet in het speciaal onderwijs les ziet geven. Eerder in een groep met hoogbegaafde kinderen.
    Fijn vakantie dadelijke, twee weken, heerlijk!
    Geniet er nog van daar en tot het feest!

    Groetjes Anika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2005

Laatste dag

30 December 2004

Raleighvallen

26 December 2004

Fotoverslag

24 December 2004

Brownsberg

20 December 2004

Palumue
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 29368

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: