Palumue - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu Palumue - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

Palumue

Door: Susan, Mark, Fieke, Chris

20 December 2004 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,
Vandaag zijn wij terug gekomen uit Palumue, een dorpje met 200 indianen aan de oever van de Tapanahony rivier in het zuiden van Suriname. Je kunt er nu alleen per vliegtuigje komen. Het waren enkele dagen in de voortzetting van het Amazonewoud, met een schitterende natuur en helemaal geen geluid- of lichtvervuiling van buitenaf. Alleen 's nachts het verre gezang van de brulapen en dichtbij van reuzen kikkers en overdag van vogels van allerlei soorten. Het kleinste vogelstje dat we ooit gezien hebben was 3 cm groot, er zaten echte vleugeltjes aan wonderlijk! We werden rondgeleid op deze dagen door Chappo een "marron" een afstammeling van negerslaven die zichzelf vrijgevochten hebben. Hij wist met veel respect te vertellen over de twee indianenstammen in het dorp en de verbinding te leggen tussen ons en de dorpsbewoners. In het gebied zijn geen wegen, wel voetpaden die alleen de indianen kennen. Het meeste vervoer vindt plaats per krojaal, een lange uitgeholode boomstam, waarmee de diverse rivieren opgevaren wordt. Ongeveer 50 km verder in twee richtingen lagen nog andere indianendorpen. Palumue ligt op een kruispunt van rivieren. De bevolking leeft van wat de rivieren en het bos hun geven en het daarnaast kleine stukjesw oerwoud schoongebrand "kostgrondjes" waarop cassave verbouwd wordt. Van de cassave maken ze een soort platte broden, bakken ze een soort friten en maken ze casiri een soort cassavebier dat ze graag drinken. Als je zou willen zien hoe het eruit zag kun jij kijken naar www.metsresorts.com
De indianen doen het rustig aan , afspraken maken is moeilijk. Ze willen wel en zeggen "ja" maar als het moment daar is zijn ze misschien op jacht of vissen...
We hebben er heel warm weer gehad en de rivieren staan extreem laag.... een zorgelijk effect van de klimaat ontwikkeling? De watervallen stroomden nog nauwelijks, waardoor het gemakkelijk vissen was. Grote meervallen lagen op de doortocht te wachten. Piranha's zwommen ook overal rond maar hebben nog geen hapje van ons willen nemen. Verder zagen we toekans, otters, een kaaiman, een slang, veel soorten vogels en veel aquariumvissen.
Heen en terug ging in kleine vliegtuigjes die laag vlogen waardoor we een goed overzicht hadden op het landschap en de natuur. In het begin viel de bauxietwinning op waarvoor grote stukken bos zijn veranderd in een geelbruine vlakte en het grote stuwmeer vol eilandjes. De bomen van het oerwoud waren soms prachtige gele bollen helemaal vol bloemen.
Morgen gaan we naar Blacka watra, daarna naar Brownsberg en daarna vinden we waarschijnlijk weer tijd op een bericht op de site te zetten.

• 21 December 2004 - 00:15

Harry:

Momenteel vriest het hier!! En als je dan jullie verhaal leest dan is het een echt contrast en verkeren jullie duidelijk in een andere wereld. Het lijkt me een hele ervaring om een paar dagen te mogen "wonen en meeleven" in zo'n dorp met bijzondere mensen omringt door zo'n rijke schakering aan flora en fauna in een oergebied.

Via jullie bericht, pak ik er een graantje van mee. Bedankt!!

Een goed vervolg!!

hartelijke groeten Harry

• 21 December 2004 - 18:51

Annie-jean Thoma.:

wij zijn (gezond) jaloers op wat jullie doen.
    Als we jonger waren, zouden wij zeker dit soort avontuulijke reizen maken.Wees voorzichtig en kom heelhuids thuis !!

• 22 December 2004 - 11:19

Wieteke:

Hallo Susan,

Nog heel veel plezier tijdens het laatste deel van je avontuur. Geniet van de reistijd die je nog hebt, nu gezellig met Chris, Fieke en Mark erbij. Het was leuk om je verhalen te lezen. En ik denk dat Nederland straks wel weer even wennen voor je zal zijn. Maar dat heeft waarschijnlijk ook wel weer zijn leuke kanten.
    groeten Wieteke

• 22 December 2004 - 22:30

Harry En Nelleke:

Geweldig wat jullie daar allemaal mee maken!!
    Voor jullie een tropische kerst en in ieder geval een heel goed begin van het nieuwe jaar!
    Geniet maar lekker verder.
    Liefs Harry en Nelleke

• 24 December 2004 - 10:13

Benfried:

Wat maken jullie een mooie reis!!! Veel te zien en te beleven daar in het Surinaamse. Ik zal ook maar wat meer vissen en jagen...eens kijken wat er dan op mijn giro komt te staan aan het eind van de maand... Wat ben ik toch materialistisch...(Frieda) ook de groeten ven Ben. Tot in het nieuwe jaar! ik ben benieuwd naar de foto's, dan reis ik een beetje mee. Heb nog maar goede dagen. Groetjes F. en B.

• 24 December 2004 - 12:39

Jeroen:

Wij hebben hier geskied bij -25 graden en moesten dus wel af en toe aan jullie denken! Ook was er geen warm water, dus net zo primitief, hahaha! We hebben het wel erg goed!
    Veel plezier en ik zal vanavond eens proberen te bellen!!!

Groeten,

Jeroen

• 24 December 2004 - 12:39

Jeroen:

Veel plezier en ik zal vanavond eens proberen te bellen!!!

Groeten,

Jeroen

• 24 December 2004 - 12:40

Carolien:

Hallo allemaal

Wij hebben gelukkig al een paar mooie skidagen achter de rug. Een lekker zonnetje en genoeg sneeuw op de pistes. We hebben bourg d'Oisans nu achter ons gelqten en zijn op weg naar la chapelle. Nu maar hopen dat het daar ook zo mooi is. Hele fijne kerstdagen daar en veel plezier met oud en nieuw. Tot snel groetjes Carolien