Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Door: Susan, Mark, Fieke, Chris

24 December 2004 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Hier weer een berichtje uit het mooie Suriname.
De laatste keer dat we iets hadden getypd, waren we net terug van Palumue. De dag erna stond Blakrawaka en de Jodensavanne. Doordat Susan en Mark geveld waren door de Surinaamse bacterien/virussen gingen Chris en Fieke alleen op pad.
De jodensavanne was erg indrukwekkend. Het idee dat vroeger de joden al op de vlucht waren voor het geloof was/is erg bizar. Blakrawakra is een natuurlijke kreek met zwart water. Het gebied er om heen was erg mooi!!!!!
Doordat het uitstapje uren uitliep waren ze te laat voor het etenje dat Susan geregeld had voor verschillende mensen die haar gedurende de tijd in Suriname geholpen hadden. Het etentje was in een Javaans restaurant " Miroso". Het was echt super lekker!!! Het was voor ons ook leuk om deze mensen te ontmoeten.
De dag erna zaten we niet stil want de volgende excursie was gepland naar Brownsberg. Gelukkig weer met zijn vieren!!
Brownsberg is een beschermd natuur gebied op zo'n 2 uur rijden van Paramaribo. De heenreis voerde langs bauxietwegen richting de berg. Het uitzicht van het parkje waar het huis was, waar we sliepen was zeer mooi. Namelijk over het Brokopondo stuwmeer.
Onze eerste tocht, zo rond 13 uur was richting de Irene en Leo val. Helaas door de droogte die heerst in Suriname, stonden deze bijna droog! Wel was het heel erg mooi om te zien. Tijdens deze tocht hebben we brulapen gehoord. Na een heerlijk diner met roti's hebben we 's avonds nog een tocht gemaakt in het donker. Hier konden we tientallen kikkers en padden zien, net als spinnen en glimwormpjes. Helaas (nog) geen groot wild. Maar na een uur lopen viel al het water wat hier nog niet was gevallen , dus wel naar beneden!!! We kwamen dus door en doorweekt aan terug in het kamp.
Dag 2.
Na een heerlijke koele nacht, dit doordat het kamp op 500 meter hoogte ligt, gingen we weer op pad. Deze keer richting de Massaronival. Onder weg daar naar toe kwamen we wilden zwijntjes tegen. En op de terug weg zagen we boskalkoenen en tayra's. (soort marters)
Na een ontbijt gingen we nog een klein tochtje maken naar een klein topje waar we een mooi overzicht hadden. Op de terugweg zagen we opeens 3 brulapen, die een geruime tijd bij ons bleven en we dus mooi hebben kunnen vastleggen. Ook zagen we nog slingeraapjes.
Tijdens de terugreis, hadden we nog een korte stop bij klaaskreek waar Chris nog even heeft gezwommen en iedereen lekker heeft gegeten. Opeens nadat we weer in de auto zaten begon het hard te regenen en zagen we dat een vrachtauto van de weg was geraakt. Een andere vrachtauto beprobeerde deze weer te verlossen. Een raar gezicht..
Vandaag hebben we een openlucht kerstconcert bij gewoond in de stad. Het was een openbaring vergeleken met de Nederlandse kerkdiensten en concerten. Veel gezelliger en levendiger muziek. We kregen kerstbrood, drinken en zelfs cadeau's!! Echt heel erg leuk! Vanmiddag hebben we benut om souveniers te kopen. Morgen en overmorgen kerst en we proberen zsm weer iets een berichtje te plaatsen!!!
Groetjes van ons allemaal!!!! en natuurlijk een fijne kerst en bedankt voor alle fijne reacties.

• 25 December 2004 - 10:46

Maria:

Susan, Mark, Fieke en Chris,
    Wat hebben jullie het goed daar. Hartstikke leuk dat wij jullie zo goed kunnen volgen. Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.

• 25 December 2004 - 10:51

Guus:

Hallo Susan, Marc, Fieke en Chris,

Leuk jullie verhalen te lezen. Lijkt me bijzonder zo'n openlucht kerstconcert. Hier was het kerstavond regenachtig en koud. Vandaag schijnt de zon maar nog veel te koud voor een openlucht concert.
    Ik wens jullie een fijne kerst,

Groeten,

Guus

• 25 December 2004 - 14:33

Oma Els En Fam Wijnandsrade:

Deze website is inmiddels uitgegroeid tot een compleet verslag van een belangrijke fase in jullie leven.(Susan & Mark) We hebben dity met regelmaat met interesse gevolgd! Nu de komende feestdagen met Chris en Fieke erbij lijkt me een geweldige afsluiting. Van Oma en ons dan ook hele fijne kerstdagen en goede jaarwisseling!