Vervangen op stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu Vervangen op stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

Vervangen op stage...

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg

17 November 2004 | Suriname, Paramaribo

Gisteren stond ik er helemaal alleen voor. Ilse was vandaag met verlof en Artist had niets geregeld.In Nederland zijn wij gewendt dat er vervanging wordt geregeld, maar hier wordt dat nauwelijks gedaan. Daar stond ik dan, onvoorbereid. De leerlingen heb ik eerst uitgelegd waarom Ilse er vandaag niet was en dat ik vandaag alleen aanwezig ben. Ik heb enkele regels en afspraken met de kinderen herhaald waarna we gestart zijn met de rekenrepetitie die de kinderen vandaag hadden. De kinderen werkten muisstil. Ondertussen was er een hospitante de klas ingekomen. Deze wilde na de pauze een rekenles geven. Ilse wist hier geloof ik helemaal niets van en ik al helemaal niet. Ze vroeg het mogelijk was om de les hier te geven, ik zei dat het goed was. Ze wilde zich voorbereiden ( zat al om 8:15 uur in de klas en ging om 11:00 uur uiteindelijk pas de les geven) Nadat de kinderen klaar waren met de rekenrepetitie heb ik hen verder laten werken in hun rekenboek. Dit was een nieuw hoofdstuk > Meten ( dm, cm, m) Ondanks dat de leerlingen deze stof nog niet kennen protesteerde ze niet en maakte ze de opdrachten keurig en ook nog goed. Nadat ik alle rekenschriften had hebben we even galgje gedaan dit om te ontspannen, na zo’n concentratie. Rauf had het woord: manden bedacht, dit moesten de overige leerlingen raden. Dit vonden de leerlingen prachtig. Hierna zijn we verder gegaan met lezen. Dit verliep ook soepel, daarna leesaantekeningen gemaakt.Ondertussen begon de hospitante het hele bord vol te schrijven en kon ik niets meer op het bord schrijven. Dus heb ik mondeling de oefening van taal uitgelegd en laten maken. Ze moesten een silhouet tekenen van zichzelf en daarin schrijven over zichzelf, hoe ze heten, waar ze wonen, waar ze naar school gaan, wat ze leuk vinden etc. Dit verliep goed, ik ben langs gelopen en heb gekeken hoe het overal ging. Sommige leerlingen hadden het silhouet uit het boek overgetrokken waarop een meisje is afgebeeld. Hierop vroeg ik of ze een meisje of een jongen zijn..... En toen begonnen ze te lachen en gelijk te gummen. Na de pauze heb ik enkele resultaten heb ik voor laten lezen in de klas....... Om 11 uur startte de hospitante met haar rekenles. De les van de hospitante duurde tot kwart over 11, waarna ik klassikaal de bladzijde van meten heb besproken met de leerlingen. Dit hadden ze ’s ochtends moeten maken na de rekenrepetitie. Vooraf heb ik gevraagd wie de opdrachten kon maken en hoe deze de opdrachten denken te hebben gemaakt. Het merendeel gaf aan de opdrachten goed te kunnen maken. Dit bleek ook tijdens mijn uitleg ze konden cm omzetten in dm /m en dm/ m omzetten in cm. Nadat we klaar waren met rekenen was het pauze. Na de pauze had ik eigenlijk alle stof die we moesten behandelen af, dit is dan ook de reden dat ik ervoor gekozen heb om met de kinderen te filosoferen. We hebben gefilosofeerd over leven na de dood. Dit vonden de kinderen ontzettend interessant. Ze hadden hier duidelijk een mening over. Wanneer je dood gaat je geest naar de hemel of de hel. En je lichaam verrot of verbrand. God bepaald of je naar de hemel of de hel gaat. Dit doet nadat je dood bent. Wanneer je naar de hemel gaat, ga jij heel ver de lucht in, nog boven de wolken. Op deze plek zijn engelen, die je helpen daar een nieuw leven te leiden. Wanneer je hier weer overlijdt kom je terug op aarde in de vorm van een plant, dier, of mens. Wanneer je naar de hel gaat kom je niet meer terug, dan overlijdt je onder het lava van een vulkaan die onder de grond zit.
Toen werd er nog verder op god ingegaan. God is volgens de kinderen bij iedereen in het hard en straft en beloond je. Hij ziet alles. Op dit moment is hij ook in de klas aanwezig en luistert hij. Ik heb tot slot alles samen gevat en de leerlingen even bedenktijd gegeven over hoe een hemel eruit kan zien en wat je daar dan doet. Daarna heb ik hen hier een tekening over laten maken. Dit vonden de kinderen prachtig. Ze kwamen steeds vragen of ik bij hen wilde komen kijken. Tot slot heb ik enkele tekeningen uitgekozen en deze voor de klas besproken.

Na stage wilde ik de foto's van de afgelopen dagen erop zetten maar het apparaatje voor de foto's hadden ze hier niet liggen....... en vandaag vervolgens weer niet dus misschien komen de foto's morgen!!!!!!!! ik doe mijn best!!!

  • 17 November 2004 - 21:27

    Harry:

    Susan, wat doe je veel ervaringen op, maar ook hoe
    vrij je je beweegt in je nieuwe land. Welk nationaal feest hadden ze afgelopen maandag in Suriname. Als ik het me goed herinner vieren ze op 25 november hun onafhanke-lijkheidsfeest.

    Uit je berichten maak ik, dat je je echt thuis voelt tussen de Surinamers.

    Ik heb veel bewondering voor jou hoe jij les geeft en zo'n klas weet te boeien, maar ook flexibel bent (hospitante).

    Morgen vertrekt Jan naar Zuid Oost Azie voor een rondreis voor een half jaar. Ik ben ook benieuwd naar zijn ervaringen.

    Op deze manier reis ik nu in twee werelddelen...boeiend.

    alle goeds en hartelijke groeten
    Harry

  • 17 November 2004 - 22:03

    Fieke:

    Wat krijgen die kinderen toch veel proefwerken. Leuk dat je met de kinderen bent gaan filosoferen, waardoor je zicht hebt kunnen krijgen op hun kijk op het leven (en dood)Hebben de kinderen in je klas verschillende godsdiensten? ik had die tekeneningen wel eens willen zien, kun je daar een foto van maken?
    Susan we zijn benieuwd naar je foto's. Mail je ons nog even wat we mee moeten nemen?
    Heel veel liefs
    Fieke
    Fieke

  • 17 November 2004 - 22:16

    Nelleke:

    Lieve Susan
    Wij vinden jouw Surinaamse verhalen geweldig. Onvoorstelbaar bijna wat jij al allemaal onderneemt en meegemaakt hebt. Jij ontmoet toch wel heel veel gezellige en prettige mensen. liefs Harry en Nelleke

  • 18 November 2004 - 16:41

    Maria:

    Lieve Susan, fijn om mee te mogen genieten van je belevenissen. Liefs, Maria

  • 19 November 2004 - 09:30

    Anika:

    Hoi susan.

    Wat een leuke verhalen om allemaal te lezen. Iedere keer weer iets anders wat je doet en meemaakt.
    En ik ben benieuwd naar de foto's die nog komen.
    Op de stage gaat het steeds beter.
    We zijn met de kinderen naar de winkel geweest om eten te kopen voor het gourmetten (feest van de juf). Het koken in de klas ging wel goed. Ik moest er alleen op letten dat de kinderen geen rauw vlees opaten (ze wisten niet wanneer het goed was).
    Nog veel plezier en succes verder.

    Groetjes Anika.

  • 21 November 2004 - 15:05

    Bert Posma:

    Beste Suzan,
    Hoe is het in Paramaribo?
    Natuurlijk tropisch weer.
    Laat mij eens weten per e-mail hoe de mensen zijn in Paramaribo in Suriname.
    Mijn e-mail adres is bert.posma@12move.nl
    Interessant om dat te weten.
    Suzan, mijn complimenten voor al het goede werk dat je doet in het verre Zuid Amerika.
    Heel veel groeten en ik wens je heel veel goeds toe ook namens mijn moeder.

    Bert Posma,
    Amstenrade,
    In het kille Nederland.

  • 21 November 2004 - 15:22

    Bert Posma:

    21 november 2004.
    Hallo Susan,
    Ik stuur je graag dit reservebericht omdat ik niet zeker ben dat het eerste bericht goed bij jou is binnengekomen.
    Alles goed met jou in het tropische Paramaribo in Suriname. Het is daar klimatologisch beter vertoeven dan in het kille Nederland.
    Ik heb jouw aktiviteiten goed doorgenomen. Dat is perfect werk en succes daarmee.
    Laat mij per e-mail iets meer weten hoe het in Paramaribo er aan toe gaat.
    Mijn e-mail adres is bert.posma@12move.nl
    Gisterenavond waren jouw vader en moeder ook in Amstenrade en zij hebben lekker gekookt. Dat kunnen zij zeker goed.
    Binnen korte termijn stuur ik je heel graag weer een bericht.
    Jij ontvangt de groeten namens mij en ook namens mijn moeder.
    Het allerbeste!!!!!

    Bert Posma,
    Amstenrade,
    NEDERLAND.

  • 21 November 2004 - 15:34

    Bert Posma:

    21 november 2004.
    Hallo Susan,
    Ik stuur je graag dit reservebericht omdat ik niet zeker ben dat het eerste bericht goed bij jou is binnengekomen.
    Alles goed met jou in het tropische Paramaribo in Suriname. Het is daar klimatologisch beter vertoeven dan in het kille Nederland.
    Ik heb jouw aktiviteiten goed doorgenomen. Dat is perfect werk en succes daarmee.
    Laat mij per e-mail iets meer weten hoe het in Paramaribo er aan toe gaat.
    Mijn e-mail adres is bert.posma@12move.nl
    Gisterenavond waren jouw vader en moeder ook in Amstenrade en zij hebben lekker gekookt. Dat kunnen zij zeker goed.
    Binnen korte termijn stuur ik je heel graag weer een bericht.
    Jij ontvangt de groeten namens mij en ook namens mijn moeder.
    Het allerbeste!!!!!

    Bert Posma,
    Amstenrade,
    NEDERLAND.

  • 21 November 2004 - 22:24

    Bert Posma:

    Hallo Suzan.

    Sorry voor de vele berichten van vandaag 21 november 2004.
    Lees ze toch maar goed door.
    Waarom de vele berichten?
    Er is een kleine storing op mijn computer en ik dacht dat de berichten niet goed zouden aankomen.
    Veel groeten,

    Bert Posma,
    Amstenrade,
    NEDERLAND.

  • 28 November 2004 - 21:10

    Dorothée:

    Susan, wat beleef je veel in Suriname en wat doe jij een ervaring op in de klas, zeker als je alleen de groep mag runnen en tevens alle verantwoordelijkheden krijg. Wel spannend, maar zo te lezen kun jij dat aan. Goed hoor. Succes verder en nog een fijne en vruchtbare tijd daar. Groeten ook van Egbert. Dorothée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2005

Laatste dag

30 December 2004

Raleighvallen

26 December 2004

Fotoverslag

24 December 2004

Brownsberg

20 December 2004

Palumue
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 29362

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: