Indianen dorpje van Karin.......... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu Indianen dorpje van Karin.......... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

Indianen dorpje van Karin..........

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg

17 November 2004 | Suriname, Paramaribo

Om 8 uur ’s ochtends heb ik de bus naar het centrum gepakt om even bloemen te kopen voor Karin, Ilse en oma van Ilse. Tussen 9 en half 10 zou Karin mij komen ophalen bij Krasnapolsky. Samen met haar ben ik naar de markt gegaan. was ik nog niet geweest......
Dit was erg leuk alleen durfde ik hier geen foto te maken, i.v.m. diefstal. Hier staat de markt algemeen bekend om, ze schijnen je tas met een mes open te snijden. En dat niet alleen bij touristen.....Karin zei later ook dat het maar goed was dat ik geen foto had gemaakt, aangezien we dan waarschijnlijk achtervolgd waren. Karin kocht wat groenten en vlees. Het vlees vond ik zelf niet hygienisch. Alles ligt in de warmte, en wordt met een bijl op een blok hout ‘ gesneden’ hier wordt zowel kip als varken / koe op ‘ gesneden’. Ook werd het vlees op een ouderwetse namier gewogen met loodjes haha. Na de inkopen te hebben gedaan hebben we een bus gepakt richting Onverwacht. Na 1 uur rijden ( 1 srd) kwamen we in Bernarddorp.
Hier woont Karin ( Karin heb ik in de eerste week in de bus leren kennen. Ze is 21 heeft 2 kinderen Jonathan ( 4) en Elizabeth ( 2) en is getrouwd met Benito)
Ik vond het super dat ik uitgenodigd was. De was echt een primitief dorp. Een wc bestaande uit een gat in de grond, geen kraan in de huizen, een douche bestaande uit een houten hokje buiten huis, waart je zelf water over je hoofd moet gooien. Het huis van Karin is zo groot als 1/3 deel van mijn appartement in Maastricht. En hier wonen ze dan met z’n 4 in.
Ik vind het knap hoor. Het huis werd gescheiden door houten schotten. Ze had een piepkleine keuken, woonkamer, slaapkamer voor de kinderen en slaapkamer voor haar en haar man.
Het was ontzettend leuk dat ik eens mocht kijken hoe een groot deel van de bevolking woont.
Er was wel een raar contrast in huis. Zo stond er een grote nieuwe televisie, een stereo, wasmachine, koel/vries combinatie en was het verder ene bij elkaar geraapt zooitje.
Ik heb samen met Karin echt Surinaams gekookt > Moksie Alesie een papperig geheel bestaande uit rijst, kokos, capucijnen, lente uitjes, knoflook, ui, kaneel, soya saus en zout vlees. Het smaakte best lekker, ik heb het recept opgeschreven dus wie weet.
Ik heb nog een wandeling door het dorp gemaakt, dit was nog best groot. Enkele zaken vielen me erg op in dit dorp. Ze zijn erg christelijk, zo werd er aan Karin gevraagd of ik ook een zuster was.... haha ( zie ik er zo uit???) Karin vertelde de mensen dat ik geen zuster was of bekeert en dat ik een vriendin van haar ben. Karin is ook super gelovig, ze vertelde me dat ze contact had gehad met de heilige geest en dat ze bekeerd was. Ze had heel geloofwaardige verhalen...... ik was zeer verbaasd. 4 ½ maand geleden heeft ze een kind gekregen dat echter binnen 5 dagen is overleden. Zonder een oorzaak te kunnen vinden. Toen ze wist dat ze zwanger was had ze gehuild en gezegd dat ze het kind niet wilde, dit omdat ze er geen ruimte voor heeft en misschien niet de liefde kon geven die het nodig heeft. Toen het geboren was, wist ze al dat er iets ging gebeuren. Zij zegt dat het kind overleden is omdat het in eerste instantie niet welkom is en dat je een kind dan nooit goed kunt opvoeden. Zij gelooft er heilig in dat het kind door de heilige geest beschermd is. En dat deze het kind van zijn leven hier op aarde is beroofd. Er zijn nog meer dingen maar daar ga ik nu niet verder over vertellen.
Het voelde zeer vreemd toen ze al haar ervaringen vertelde...........
Ze hebben alleen maar zandwegen, alles stoft echt ontzettend op. Mijn voeten waren echt zwart toen we terug kwamen. De mensen leven hier hele primitief, veel mensen koken echt op een vuurtje, en hebben maar 1 vertrek waarin gewoond en geslapen wordt. Op veel plaatsen stond een radio aan en zaten de mensen buiten voor het huis. Helaas kon ik niet veel foto’s gemaakt. Dit wordt niet zo op prijs gesteld!!!!!
Ze zien dit als het stelen van hun leven. Dus heb ik het beschaafd gehouden en de mensen met respect behandeld. Ik ben aan de gehele familie van Karin voorgesteld...........
Om half 6 ben ik richting bus gegaan. Op weg hier naar toe hebben we nog een groene slang gezien. Deze gleed snel weg toen wij er aan kwamen. Helaas was hij te snel voor een foto.
Om 10 voor 6 kwam de bus, deze reed eerst door tot Onverwacht, waar hij draaide en weer terug reed door het dorp op weg naar Paramaribo. Na 1,5 in de bus te hebben gezeten en met de bus in de file te hebben gestaan was ik om kwart over 7 pas in Paramaribo!!!! Gevaarlijke tijd!!!!! Om 7 uur hoor je binnen te zijn!!! Ik kon twee dingen doen.... taxi of bus naar huis.
Eerst heb ik ene taxi bij Krasnapolsky geprobeerd, deze wilde voor 15 srd rijden, dat is echt absurd..... normaal wordt ik hooguit voor 8 naar huis gebracht dus ik ben doorgelopen / gerend..... richting bus...... Dit was niet de meest prettige wandeling, maar gelukkig heeft niemand mij lastig gevallen en stond de bus al bijna klaar om te vertrekken. waardoor ik om 10 over half 8 thuis was...... En nog heel huids ook!!!! En niet beroofd!!!!

  • 17 November 2004 - 21:47

    Fieke:

    Wat leuk dat je hebt kunnen mee maken hoe een familie in een dorp leeft. Het doet mij erg aan Afrika denken, koken op een houtvuurtje, wc...dmv gat in de grond.
    We zijn benieuwd naar je surinaams kookkunst.... Wel leuk dat je wat meer over de surinaamse gewoontes en manier van in het leven staan te weten komt.
    Ik krijg enorm veel zin in onze vakantie als ik jouw mailtjes lees.
    veel liefs

    Fieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2005

Laatste dag

30 December 2004

Raleighvallen

26 December 2004

Fotoverslag

24 December 2004

Brownsberg

20 December 2004

Palumue
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 29359

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: