Mijn afgelopen dagen....problemen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu Mijn afgelopen dagen....problemen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

Mijn afgelopen dagen....problemen.

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg

11 November 2004 | Suriname, Paramaribo

Vandaag heb ik het volgende geval meegemaakt:
Murgencia vroeg in de pauze aan mij of ze wat toiletpapier mocht. Ik heb dit haar laten pakken. Ik heb haar wc papier laten pakken uit de kast en ben verder gegaan met de indeling van de groepjes......Ik wil van de week namelijk in groepjes gaan werken naar aanleiding van het sociogram. na de pauze kwam Ilse naar me toe met de vraag of er iemand in de kast was geweest. Ik vertelde van Murgencia en vroeg waarom ze dit wilde weten. Waarop Ilse vertelde dat Murgencia 10 SRD gestolen had uit de beker voor het zwem geld. ( het ging om een briefje, ik heb dit niet gehoord......) Toen de les begon heeft Ilse Murgencia bij haar geroepen en gevraagd of Murgencia geld had gestolen. Ze wilde geen ja zeggen totdat de verkoopster van de kantine kwam aanlopen en vroeg wat er aan de hand was. Deze vertelde dat Murgencia even daarvoor met een briefje van 10 srd betaald had.
toen llse vertelde naar de jeugdpolitie te gaan bekende ze.
Ilsse werd ontzettend boos en is naar de directrice gegaan met dit verhaal. Deze heeft later met Murgencia gesproken. Nu hoorde ik ook de dat de 4 broers / zussen van Murgencia hier ook op school zitten en er al vaker van dit soort dingen bij hen is voorgevallen. De moeder van Murgencia bekommert zich niet zo over.... Ouders zijn vaak van huis en de kinderen worden vaak aan hun lot over gelaten. Er schokkend allemaal. Voor het zelfde geld steelt ze iets uit de tas van mij of Ilse. Afgelopen periode was er af en toe wel opeens geld gestolen van kinderen die rondom Murgencia zitten. Nu weten we ook zeker dat zij dit gedaan heeft.
Helene ( muziekdocente) kwam binnen tijdens een gesprekje dat Ilse en ik voerde met de kinderen over diefstal en op de spullen letten. Zij nam het verhaal over en heeft Murgencia laten voelen dat het niet kan wat ze doet. Alle kinderen keken haar aan tijdens haar verhaal, behalve Murgencia. Ze zei op een gegeven moment ook: “ Kinderen die me recht in de ogen kunnen aan kijken, voelen zich niet schuldig.” “ Meestal kunnen kinderen die niet eerlijk zijn geweest je niet recht aankijken. En kijken ze naar beneden of doen iets anders” “ Of niet soms Murgencia”. Toen keek Murgencia even op. En vertelde Helene dat zij 10 SRD gestolen had. Terwijl Ilse en ik besloten hadden om de naam van haar niet te noemen maar de ll. puur in te lichten van zaken die gebeuren. En de kinderen extra alert te maken. Maar misschien was dit ook wel goed, aangezien dit niet de eerste keer is dat Murgencia dit doet. Ze heeft ook al van verschillende kinderen snacks gestolen en geld. Ilse heeft de moeder van Murgencia gebeld om haar uitte nodigen voor een gesprek. Ik ben benieuwd...........
Ik vind het erg goed dat Ilse de moeder van Murgencia heeft gebeld en niet gelijk gezegd heeft waar het over gaat. Helene zou de jeugd politie ook inlichten over deze gebeurtenis, dit omdat het misschien na enkele incidenten mogelijk is om maatschappelijk werk in te schakelen bij dit gezin. Aangezien alle kinderen van dit gezin zeer regelmatig problemen veroorzaken binnen de school. En dit incident is het begin van de uiteindelijke grote criminaliteit. Nu kunnen we Murgencia nog helpen.

Dit heeft veel indruk op me gemaakt. Verder was het leuk om te zien hoe de plaatselijke ggd van hier, een gezondheidscontrole kwam doen. Eerst moesten alle jongens komen en later alle meiden. Ze werden gemeten, gewogen en de ogen moesten getest worden. Allemaal erg primitieve middelen. Maar leuk om te zien. En goed dat ze hier op scholen ook de gezondheid van de kinderen in de gaten houden. Op deze manier kunnen de kinderen niet om de controle heen, doordat het binnen schooltijd gebeurt.
Verder heb ik vandaag rekenen gegeven > zelfstandig werken en de leerlingen alles laten overschrijven voor de experimentjes die ik met de leerlingen wil gaan doen.
Hiervoor heb ik groepjes gemaakt aan de hand van het sociogram. En nu gaan we kijken of dit ook werkt....... De groepjes indeling heb ik genoteerd op het bord en ook welke materialen elk groepje mee moet nemen. De kinderen deden zo ontzettend lang over het noteren van wat ze mee moesten nemen en vergaten veel al om het in de agenda op te schrijven, waardoor ik de kinderen toen de bel ging de agenda heb laten pakken. Ze moesten mij laten zien dat ze alles genoteerd hadden. Eerder mochten ze niet naar huis. Dit duurde even. Maar uiteindelijk kwam het allemaal goed. Ik was bang dat ze het anders allemaal niet meenemen.......
Enkele leerlingen hebben een zak met aardappels meegekregen naar huis, dit om er frietjes van te maken die gebruikt kunnen worden voor de verkoop voor de kinderen in kinderhuizen.
Een erg leuk idee, ook goed over nagedacht dat het niet iets is waar vlees of iets dierlijks inzit i.v.m. vasten.

's middags even lekker gesport....

Dinsdag:
Om 5 over 8 kwam de moeder van Murgencia naar binnen gelopen. Ze wilde graag een gesprek met Ilse. Ilse is met haar en Murgencia naar het kantoor van mevrouw Artist gegaan.
Hier hebben ze gesproken over het incident. Ondertussen stond ik in de klas. We hadden niets afgesproken over wat ik zou doen vandaag. Dus heb ik geimproviseerd. eerst hebben we klassikaal gelezen en leesaantekeningen in het leesaantekeningen schrift geschreven.
Dit verliep allemaal erg rustig en goed. Daarna heb ik de rekenrepetitie gegeven. Hiervoor hadden de kinderen vandaag moeten leren > stond op het bord. Ik heb het repetitie schrift gezocht en ben alle opdrachten op het bord gaan noteren. De leerlingen uitgelegd wat er gedaan moest worden en dat ik wilde dat het muisstil was. Wanneer kinderen zouden praten zou ik het schrift afpakken en een 1 geven. Dit heb ik de kinderen vooraf gezegd. Hierdoor bleef het waarschijnlijk ook muisstil, en had iedereen redelijk snel de opdrachten af. Rond half 10 kwam Ilse weer terug met Murgencia. Samen met Ilse heb ik de frietjes die ouders van verschillende kinderen hadden gebakken in zakjes gedaan, met ketchup erbij. Eerst hebben we in de klas aan de kinderen die graag frietjes wilde kopen. Voor 1 SRD kon je een zakje frietjes kopen. Daarna is de verkoop verder gegaan in de pauze. Ik heb samen met Ilse frietjes verkocht. Binnen 5 minuten waren alle frietjes verkocht en hadden we 56 SRD opgehaald.
Dus best veel, deze opbrengst gaat naar kinderhuizen. Ik vind het erg goed dat de school dit doet. Verder heb ik vandaag de reken repetitie nagekeken, taal gedaan met de leerlingen. Alles verliep prima. Ik vond het knap hoe ik heb kunnen improviseren toen Ilse mee moest met de moeder van Murgencia. Ook luisterden de kinderen goed naar mij en had ik het gevoel de touwtjes in handen te hebben.
Vandaag hebben we gekeken welke ll. de spullen voor de experimenten bij zich hadden. Tot mijn verbazing waren dit veel leerlingen.

Ilse vertelde mij dat de moeder van Murgencia aangegeven had dat ze haar kinderen niet goed aan kan. Ze slaat ze zeer regelmatig, en de kinderen vormen ene front tegenover haar indien er problemen zijn met een van de kinderen. Ze is momenteel radeloos en geeft aan hulp nodig te hebben. Via jeugdpolitie kan ze door verwezen worden naar Maatschappelijk werk.
De moeder van Muregencia heeft de 10 SRD die ze gestolen had terug betaald en Murgencia twee harde klappen gegeven. Ilse heeft ingegrepen en gezegd dat ze Murgencia niet moet slaan, daar lost ze niets mee op. Toen Murgencia geslagen werd, liet ze ook de striemen en blauwe plekken op haar benen en rug. Dit is ook de reden dat Murgencia niet mag mee zwemmen. Ik schrok ontzettend toen ik dit hoorde. Ook vertelde Ilse dat de vader van Murgencia door de week werkt bij de goedmijnen in het binnenland. Wanneer hij in het weekend thuis komt heeft hij geen zin om te mopperen op de kinderen en laat hij alles toe. Met als gevolg dat de moeder van Murgencia er alleen voor staat. Ilse heeft gevraagd of ze een gesprek met de vader van Murgencia kan hebben. Ook heeft Ilse aangegeven dat ze Murgencia niet meer in de klas wil hebben, indien dit nog een keer zou voorvallen.

Woensdag: Vandaag heeft een meisje uit nederland bij mij gelogeerd... aangezien het niet zo goed met haar ging......

  • 11 November 2004 - 22:04

    Harry:

    Lieve Susan,

    Ik ben onder de indruk hoe jij met de klas samenwerkt en hoe er een wederzijds respect is tussen de kinderen en jou, maar ook hoe jij dingen uitprobeert en samenwerkt en overlegt met Ilse.

    Je leert op die school veel en vooral ook hoe invloedrijk het gezin van herkomst is en hoe kwetsbaar kinderen zijn.

    Ik krijg de indruk, dat het een heel goede school is en dat ze alles voor de kinderen willen doen wat maar mogelijk is.

    Een goed weekend...

    hartelijke groeten harry
    hoe

  • 11 November 2004 - 22:04

    Chris:

    Lieve susan, onze pedagogische meningen hebben we al op een aparte email gezet. Vandaag ontdekten we nog wat fotos van de waterslang en "jachtpartij" die ons ontgaan waren. Een zielig gezicht zo'n geknakte slang die eigenlijk moet sissen en kronkelen. Maar jij bent gelukkig heelhuids gebleven! Liefs.

  • 11 November 2004 - 22:29

    Maria:

    Lieve Susan,
    Fijn om je verhalen te lezen. De kinderen hebben een goede juf aan jou. En wat een leuke kampeerweekenden heb je. Vandaag heb ik weer een heel boekwerk met uitgeprinte verhalen en foto's meegenomen naar tante Dien. Ze geniet ervan om jouw verhalen te lezen en ze kijkt er elke week weer naar uit. Inmiddels kan ze alweer met een rollator lopen. Mijn werk stopt binnenkort en ik ga aan de slag met solliciteren.
    Groetjes, Maria

  • 12 November 2004 - 11:53

    Anika:

    Hoi Susan,

    Wat een verhalen allemaal, echt heel erg leuk om allemaal te lezen.

    Vooral met de foto's erbij maakt het nog leuker.

    En zo te lezen gaat het met het lesgeven wel goed.
    Leuk om nieuwe dingen in te voeren in de klas, zullen ze wel blij mee zijn!

    Mijn lerares was de hele week niet op school( door de rug gegaan). De kinderen kunnen hier niet goed tegen. Ik heb wel een vervanger gekregen, maar ik heb alle lessen gegeven. Hij wist niet waar we mee bezig waren en waar alles lag.
    Gelukkig is ze weer hersteld en zijn de kinderen ook een stuk rustiger.

    Nog veel plezier en ik kijk uit naar je volgende avonturen en verhalen.

    Groetjes Anika.

  • 12 November 2004 - 20:18

    Inge:

    Hoi suus, das lang geleden? Hoe istie? Leuk die verhalen allemaal!Lekker warm daar en heb je het naar je zin, zo te lezen wel! Hier is het echt KOUD!!!!Verder gaat alles zijn gangetje...Stage is redelijk, niet wat ik gedacht had.Ik wens je veel plezier en succes met alles. Veel liefs en een knuffel van Inge (en van David ook een beetje natuurlijk...)

  • 14 November 2004 - 11:40

    Carolien:

    hoi susan,

    Wat een verhalen! en wat leuk dat het zo goed gaat met het les geven. Volgens mij heb jij je zaakjes wel goed voor elkaar, stage, lekker sporten en zwemmen en in de weekenden leuke uitstapjes maken. Hier in nederland wordt het steeds kouder maar gelukkig schijnt de zon nog wel eens. Vandaag is sinterklaas aangekomen dus ik denk dat ik mijn schoen maar eens ga zetten.

    Nog veel plezier en tot snel

    Groetjes Carolien

  • 14 November 2004 - 14:55

    Fieke:

    Lieve Susan,
    We hebben je eerste kaartje uit Suriname ontvangen, erg leuk. De tickets zijn weer veranderd we vertrekken nu op 14 december om 12 uur vanuit Amsterdam we komen om 17.20 uur in Paramaribo aan. We vliegen op 4 januari om 19.20 uur weer terug en komen op 5 januari om 8.15 uur in Amsterdam aan.
    Voor jou is dezelfde terugreis gereserveerd door Air France (KL 0714) Je moet dus je ticket even laten veranderen.Nou dat wordt voor ons allemaal een stuk gemakkelijker en korter reizen
    We zijn benieuwd naar je volgende verhalen. We hebben het nu erg druk om ons werk voor die tijd af te krijgen. Nog even stressen, maar dat ken je (nog) wel, of heb je de surinaamse levensstijl inmiddels overgenomen?
    Veel liefs
    Fieke

  • 15 November 2004 - 19:58

    Corinne:

    He Suus!
    Leuk om je uitgebreide verhalen te lezen, je maakt echt veel mee daar!
    Ik zal je snel weer eens mailen, zodat je ook op de hoogte blijft van wat er hier gebeurt!
    Groetjes, Corinne.

  • 16 November 2004 - 00:42

    Ben En Frieda:

    wat een verhalen en wat maak je allemaal mee. Dit moet voor jou een hele ervaring zijn. Wij lezen je feuileton en genieten van je.

    groet, Ben en Frieda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2005

Laatste dag

30 December 2004

Raleighvallen

26 December 2004

Fotoverslag

24 December 2004

Brownsberg

20 December 2004

Palumue
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 29366

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: