De afgelopen dagen en stage..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu De afgelopen dagen en stage..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

De afgelopen dagen en stage.....

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg

04 November 2004 | Suriname, Paramaribo

Maandag 1 november,
Vandaag heb ik geen echte les gegeven, maar met name wat zaken geregeld, het maken van een plattegrondje van de klas, de namen van de leerlingen met tape op de tafeltjes plakken, en het corrigeren van een redactie sommen repetitie en de cijfers in het leerling volgsysteem zetten. Vervolgens heb ik samen met Ilse gekeken naar de lessen die ik dinsdag zou kunnen geven. Vandaag was ik zeer verbaasd over een gebeurtenis binnen de school. Een leerling kwam binnen met een grote kan met fluoride, en een bak met kleine bekertjes. Zo bleke dat alle ll. 1 keer per week op school een bekertje fluoride krijgen. Deze moeten ze tijdens de les allemaal tegelijkertijd in nemen. De juf houdt in de gaten dat de leerlingen de Fluoride 1 a 2 minuten in hun mond houden en spelen. Na het spoelen spugen de leerlingen de fluoride weer uit in de beker. De leerlingen mogen de bekertjes daarna om de beurt aan legen en even het bekertje omspoelen. Dit aangezien het bekertje elk jaar opnieuw gebruikt moet worden.
Ik vind het erg goed dat de school dit doet, een nadeel is dat de bekertjes niet vervangen worden. Deze zijn wel aan vervanging toe, sommige zijn zelfs al met plakband dicht geplakt.. Voor deze fluorbehandeling betalen de ll. 1 SRD per jaar. ( ongeveer 30 eurocent)

Na stage ben ik een internetcafe hier in de buurt gelopen, dit om het eens uit te proberen.
na het internetten moest even snel naar het centrum om geld te pinnen ( dit kan maar op enkele plaatsen). Dus even snel met de bus heen en weer, om ervoor te zorgen dat ik voor het donker weer binnen was. I.v.m. inbraak, overvallen en andere vervelende zaken.
Mij werd verteld dat er afgelopen donderdag middag een overval gepleegd is in 1 van de bussen waar ik ook dagelijks in zit. Drie mannen zijn de bus binnen gekomen met een pistool, de 1 richtte deze tegen het hoofd van de chauffeur terwijl de twee andere de passagiers folieerden. Deze waren dus beroofd van al hun bezittingen. Dit schijnt zeer regelmatig voor te komen. Ik hoop dat ik deze gebeurtenis niet zelf mee zou hoeven te maken.
Je hoort hier werkelijk de meest gruwelijke verhalen die dagelijks plaats vinden en overal plaats zouden kunnen vinden. Werkelijk iedereen waarschuwt mij. ’s Avonds ben ik aan de slag gegaan met het maken van verslagen voor de pabo, want ik lag ontzettend achter en lig nog steeds achter. Zit al in het Surinaamse ritme he. Vandaar dat ik ook niets meer voor de website heb gedaan. Ben zo druk bezig met verslagen maken en ook nog alles bij te houden in een boekje. Maar ik vind jullie reacties elke keer zo leuk, dat is de reden dat ik weer aan de slag ben gegaan. Vandaag had ik een kaartje van Chris ontvangen, dit was erg leuk......alleen de volgende keer wel naar het goede adres sturen he...

Dinsdag 2 november,
Het eerste uur kwam een Surinaamse pabo studente aardrijkskunde les geven.
Hier gaan de stages heel anders dan in Nederland. De pabo studenten moeten hier elke keer in een andere klas les geven, dus ze hebben geen vaste klas waar ze stage lopen. In elk leerjaar van een bouw moeten de studenten lessen geven in alle vakgebieden. De ene dag geven ze een es in groep 5 en de andere dag een les in groep 7. Daarnaast komt er elke week wel een vakdocent en een pedagoog kijken. Vandaag kwam de aardrijkskunde docent kijken en de pedagoog. De pedagoog komt elke keer dat ene vakdocent een vak komt bekritiseren mee.
Daarnaast zitten alle andere pabo studenten die stage lopen binnen de school, ook in de klas te kijken wanneer de student die beoordeelt moet worden les moet geven. Vandaag zaten er in totaal 8 mensen, los van de kinderen uit de klas te kijken naar de les.
Elke keer dat de lesgevende student het volgens de pedagoog of de vakdocent niet goed doet, wordt deze tijdens de les hierop aangesproken. De docent roept tijdens de les wat ze anders moet doen, de studente moet dit dan gelijk corrigeren. Dit lijkt mij ontzettend storend, op deze manier word je elke keer onderbroken en kom je nooit lekker in de les te zitten. In dit geval werd ze twee keer onderbroken. Ze moet iets op een andere manier vragen, luider praten, mocht de kaart niet in het midden van het bord hangen etc. Mij waren er hele andere dingen opgevallen: Cantine had ze als volgt geschreven i.p.v. kantine. Daarnaast vroeg een leerling tijdens de les wat een kantine is....... Denk dat meerdere leerlingen niet weten wat dit betekent. Verder vloog ze over de stof, denk dat de leerlingen er weinig van opgestoken hebben, ze praatte aan ene stuk door en gaf de leerlingen niet de kans om inbreng te geven.
Het was een echt voorbeeld van een instamp les. Later heb ik haar gevraagd wat haar docenten van de les vonden en wat ze moest veranderen. ze vertelde mij het volgende:
- Luider stemgebruik.
- Kaart mag nooit in het midden van het bord gehangen worden > i.v.m. schrijfruimte.
- Meer krijtkleuren gebruiken.
- Nooit twee kaarten tegelijkertijd ophangen, dan moet je er altijd 1 afplakken.
- Zo waren er nog meer kleine dingen.
Ze kijken echt naar heel andere dingen dan waar ik op gelet had... dit vod ik wel grappig en leuk dat ik heb mogen meemaken hoe ze hier een les bekijken en beoordelen.

Na de pauze ben ik gestart met het geven van lessen.
Met Ilse had ik afgesproken dat ik het zelfstandig werken wilde gaan uitproberen, dit vond ze prima. Ik ben blij dat Ilse openstaat voor mijn ideeën. Dit is de reden dat ik een stoplicht heb gemaakt voor de kinderen. Aan de ene kant van het gele vlak een rood rondje en aan de andere kant een groen rondje. Dit kan opgehangen worden aan het bord bij zelfstandig werken. Voordat ik met de les gestart ben heb ik de leerlingen de regels laten herhalen.
- Wanneer ik mijn hand opsteek > leggen jullie allemaal alles neer wat jullie in de handen / mond hebben, kijken jullie mij aan, zijn jullie stil en steken jullie je hand op zodat ik kan zien dat jullie weten dat ik iets wil vertellen. En jullie laten zien dat je luistert.
Hierna heb ik mijn zelfgemaakte stoplicht laten zien, en uitgelegd dat we iets nieuws gaan uitproberen. De kinderen waren razend enthousiast. Ik heb hen uitgelegd hoe het werkt. Wanneer ik zeg dat het stoplicht op rood staat gelden de volgende regels:
- Rood > Zelfstandig werken, geen vragen stellen aan de juf of buurman / buurvrouw. Je mag niemand storen.
- Groen > Je mag fluisterend de buurman / buurvrouw iets vragen wanneer je iets niet snapt. In echte nood gevallen mag je de juf benaderen, dit door je vinger op te steken.
De leerlingen heb ik laten herhalen wat de regels zijn bij beide kleuren.
Hierna heb ik uitgelegd wat ze vandaag tijdens het zelfstandig werken moesten gaan doen.
- Rekenen > maken van de sommen die ik op het bord heb genoteerd.
- Klaar > rekenwerk van gisteren nakijken > ik heb de antwoorden op het bord geschreven.
- Nagekeken? > Verhaaltje over jezelf schrijven in je taalschrift.
Na deze korte instructie zijn de ll. aan de slag gegaan. Dit verliep allemaal erg soepel. Uiteindelijk gingen de leerlingen erg stil en zere zelfstandig aan de slag. Ik was zo verbaasd dat de leerlingen zich al gelijk zo goed zich aan de nieuwe regels houden. Ze deden precies wat ik gevraagd had. Op het moment dat zij aan de slag gingen, heb ik schriften nagekeken, na enkele malen het zelfstandig werken te hebben geoefend, zou ik graag extra instructie willen gaan geven. Ik ga uiteindelijk dan ook een instructie tafel invoeren.
Dit gebeurt natuurlijk in overleg met Ilse. Het was muis en muistil. Na 20 minuten bleek dat Murgencia, Jonathan en Suraj vonden het lastig om te niets te vragen aan een ander. Doordat ze vaak de fout ingingen, heb ik afgesproken dat ik hun namen zou noteren op het bord. Wanneer het hen later wel goed lukt veeg ik hun naam uit. Ze kunnen het terug verdienen.
Dit werkte goed, de ll. die op het bord stonden hebben daarna erg goed hun best gedaan, waarna ik de namen dan ook heb uitgeveegd. Ik vond dat de les erg prettig verliep en voel me erg fijn binnen deze klas. Ik heb zelfvertrouwen, en heb het gevoel het goed aan te kunnen. Dit mede dankzij Ilse die mij veel vrijheid / mogelijkheden beidt.
Na het rekenen heb ik een korte taalinstructie gegeven. De leerlingen moesten woorden bedenken waarin ene bepaald woord in voorkomt. Bijvoorbeeld: ‘ slang’ > tuinslang, waterslang, etc. Hierbij heb ik weer gebruik gemaakt van het stoplicht.
Wanneer de ll. klaar waren konden ze verder met het nakijken van rekenen of een verhaaltje over hen zelf schrijven. Ook dit verliep goed en prettig. Na de pauze heb ik een lesles gegeven, samen ene verhaaltje lezen, steeds gaf ik verschillende ll. de beurt. Wanneer ik het idee had dat een ll. niet wist waar we waren, gaf ik deze ene beurt. Wist deze leerling echt niet waar we waren, dan kreeg deze later weer een beurt om deze te stimuleren om goed op te letten. Na het lezen dat goed verliep heb ik even een energize oefening gedaan, aangezien de kinderen zo hard hadden gewerkt was het belangrijk om even stoom af te blazen.
Ik heb enkele ll. naar voor geroepen, deze moesten een soort ‘foto maken’, de overige ll. keken en vervolgens moesten deze de ogen dicht goed en gingen de ll. van de foto een andere houding aan. Nu was de vraag aan de andere ll. welke veranderingen er waren.
Dit vonden de ll. ontzettend leuk en verliep goed. Hierna konden de kinderen weer zeer geconcentreerd aan de slag. Ilse zag ook een verbetering, wat betreft rust, concentratie etc.
Ik vond het een zeer geslaagde dag en heb er echt van genoten. De Surinaamse stagiaire waarbij ik ’s ochtends naar de aardrijkskunde les had gekeken, kwam kijken wat zelfstandig werken is en hoe ik de les geef. Dit vond ik erg leuk, ze staat dus open voor veranderingen, en wil graag kijken naar hoe een ander zaken aanpakken. Zij vond mijn manier van werken erg prettig en zag er wel degelijk verbetering in. Ook vond ze het leuk om te zien dat ik de kinderen complimentjes gaf, indien ze goed gewerkt hebben, of iets positiefs gedaan hebben.

Na stage ben ik naar het Torarica hotel gegaan, hier heb ik een sportkaart van die mij wel 550 SRD heeft gekost ( 160,-) en dat gaan we er wel even uithalen. Dus ben ik vandaag op de fitness apparaten geklommen, om al die lekkere hapjes van de feesten eraf te sporten.
Ik ben benieuwd of dit lukt, is wel lastig met al die lekkere hapjes van hier.
Na 300 calorieën te hebben verbrand ( 1 uur intensief sporten) ben ik in het zwembad gedoken. Dit was echt super fijn. Even echt ontspannen, en daarna op weg naar ‘ de chinees’
hier ben ik al eerder geweest en het eten was heerlijk. Het is duurder om zelf te koken da eten te halen. Dit keer moest ik 30 min wachten, i.v.m. een grote bestelling. Maar ik heb me vermaakt tijdens het wachten. Er was een Nederlandse man van een jaar of 60 die te veel gedronken had. Hij had ene Surinaamse vrouw bij zich deze kletste gezellig met me. Van die man moest ik niet veel hebben........ Na 20 minuten kletsen, gaf deze vrouw haar adres en telefoonnummer. Met de vraag of ik eens gezellig mee zou willen gaan naar Nickerie, Groningen of een andere plaats. Ook wilde ze mijn adres hebben. Het is hier zeer onbeleefd om te zeggen dat je het niet wilt geven, dus heb ik het als volgt gespeeld. Ik heb gezegd dat ik geen telefoon heb ( in de hoop dat deze niet in deze tijd af zou gaan. Ik heb namelijk een Surinaams mobiel nummer en een vast nummer) wat ik met het adres heb gedaan is ook niet helemaal eerlijk. Ik heb de straatnaam van mijn stageschool doorgeven en het huisnummer van de slagerij gegeven ( nummer 2). Ik vertrouwde deze mensen niet, dat is de reden dat ik het zo heb moeten doen. Want niet iedereen is te vertrouwen hier in Suriname en als blanke moet je extra alert zijn. Want iedereen vind je zo geweldig, gezellig, spontaan en wil je meenemen naar van alles. Gelukkig gingen deze mensen net voordat mijn eten klaar was weg.
Dit heb ik ’s avonds heerlijk opgegeten, mijn stage verslag gemaakt en daarna heerlijk geslapen.

Woensdag 3 november,
Vandaag heb ik foto’s gemaakt tijdens de Assemblee en de zwemles.
Als eerste zijn we weer naar het zwembad gegaan. Ik heb foto’s in de schoolbus gemaakt, bij het zwembad en tijdens de zwemles. Ilse wilde eigenlijk mee gaan doen met de zwemles, dit aangezien ze zelf niet kan zwemmen en het mee zwemmen sinds kort verplicht is in Suriname. Des ondanks doet geen 1 docent mee tijdens de zwemles. En doen de badmeesters en badjuffen ook niet mee. De directeur van het zwembad Parima was vandaag jarig dit werd gevierd met een ijsje voor alle kinderen en een gratis drankje voor de docenten van de scholen. Bij terugkomst op school stond de pabo studente uit Suriname weer klaar om een handenarbeid les te geven. Deze les werd geven met een groepjesvorm, aangezien de leerlingen dit niet echt gewend zijn, vonden ze het vrij lastig. Zo af en toe waren er conflicten bij de leerlingen onderling. Na deze les heb ik weer een zelfstandig werk les geven. de leerlingen moesten na de directe instructie aan de slag met de taal opdracht, wanneer de leerlingen klaar waren moesten ze hun eigen rekenwerk nakijken. Daarna aan hun verhaal over zichzelf werken. Dit verliep erg soepel. Om kwart voor 1 hebben we de verjaardag van Simone gevierd. Dit door liedjes voor haar te zingen, hierna mocht Simone trakteren. Een stuk taart, een ijsje en een gevuld ei. Erg lekker allemaal, in Suriname is het normaal dat de leerlingen zo uitgebreid uitdelen. Soms schijnen er hele maaltijden aan de pas te komen.
Ik heb na vraag gedaan over een schoolgids en een schoolplan van de school, maar dit hebben ze niet. Eigenlijk staat er niet veel op papier. Ook heb ik navraag gedaan wat betreft vergaderingen. Deze vinden er nauwelijks plaats, meestal 1 keer per kwartaal. deze vergaderingen gaan over; feesten, rapporten, leerlingen, mededelingen etc. Aangezien er op 4 november een vergadering plaats gaat vinden zijn de leerlingen al om half 11 uit. Zodat de leraren dan kunnen gaan vergaderen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Er is momenteel nog geen agenda voor de vergadering, dus de docenten weten niet waar de vergadering over zal gaan. Ik ben benieuwd en ga de uitdaging aan.

Vandaag ben ik weer richting Torarica gegaan om daar weer heerlijk te sporten en te zwemmen. De tijd vliegt zo snel, waardoor ik het net op tijd haalde om om 7 uur binnen te zijn. Vandaag kreeg ik te horen dat Jitra ( mevrouw van studenten verblijven) wel een kookcursus wilt verzorgen voor mij en enkele andere studenten, hiermee gaan we volgende week starten. Ik ben benieuwd.

  • 04 November 2004 - 16:21

    Mark:

    Lieve Suus,
    Altijd leuk als er weer een bericht van je opstaat. Ik sta deze allemaal thuis op, zodat je ze nooit kwijtraakt! Liefs,Mark

  • 04 November 2004 - 20:20

    Carien:

    Hallo, Susan.
    Je weet niet wie ik ben, echter ik volg je verhalen wel al een tijdje. Ik vertrek zelf in januari voor een stage in Suriname, nickerie, dus is het leuk al wat te lezen hoe het leven daar er aan toe gaat. Geniet er nog van! groetjes Carien

  • 04 November 2004 - 22:09

    Harry:

    Boeiend om te lezen hoe zorgvuldig jij les geeft en contact hebt met de klas, maar ook met juf Ilse, de Pabo studente e.a.., maar ook om te lezen hoe de klas geniet van het zelfstandig werken. Een hele prestatie.

    Ik vind dit bijzonder

    Leuk, dat iedereen zo uitvoerig zijn verjaardag viert. Het heeft iets!!

    De foto's zijn informa-tief en geven een beeld van je werksituatie.

    De eerdere foto's maken duidelijk, dat je het goed
    maakt in gezellig Parimaribo

    hartelijke groeten

    Harry

  • 07 November 2004 - 09:51

    Fieke:

    Lieve Susan
    Wat een uitgebreid verslag. Wat ben je actief bezig op je stage,wel heel bijzonder dat je de kans krijgt om zelf aan de slag te gaan op een manier die je voor kinderen in Nederland goed vindt werken. De foto's van de klas zijn erg leuk(vooral het droogzwemmen) En hoe was de teamvergadering, het zal er wel heel anders aan toe zijn gegaan dan in Nederland? En is de kookkursus al gestart, we zijn benieuwd naar je kookkunst, we komen graag eens bij je surinaams eten. We zien al uit naar je volgende verhalen....
    Veel liefs Fieke

  • 07 November 2004 - 10:57

    Chris:

    Lieve Susan, even een kort berichje. Ik ben al weer aan het opknappen van een korte griepaanval, jammer want terschelling ging daardoor niet door voor mij. Laat je even weten of je E-mail op je hotmailaadres ook ontvangen hebt. Nog een fijne zondag. Veel liefs Chris.

  • 08 November 2004 - 17:26

    Irene:

    Hey suusje,
    leuk om te lezen, ben benieuwd hoe het daar is?! Hou je het zolang vol, zonder Mark....
    Wij misse je ook op school,
    dikke kus Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2005

Laatste dag

30 December 2004

Raleighvallen

26 December 2004

Fotoverslag

24 December 2004

Brownsberg

20 December 2004

Palumue
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 29365

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: