Surinaams feest en braamspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu Surinaams feest en braamspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suusatparamaribo - WaarBenJij.nu

Surinaams feest en braamspunt

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg

01 November 2004 | Suriname, Paramaribo

Surinaams feest en Braamspunt.

Donderdag (28 oktober) ben ik ¡¦s avonds met een collega van de fluschool mee gegaan naar de verjaardag van haar vader. Dit was me zo goed bevallen, waardoor ik vrijdag weer mee ben gegaan maar dit keer naar de 80 ste verjaardag van de oma van Farisa.
Een Surinaamse verjaardag wordt groots aangepakt, er komen echt ontzettend veel mensen, buren,vrienden, familie en weer vrienden van vrienden.........
Verder is eten een heel belangrijk aspect.......ze zeggen continu heb je al gegeten, je mag zoveel als je wilt eten..... Ik heb van alle gerechten een beetje geprobeerd.
Zo had je de volgende gerechten > POM > een soort schotel met kip en een soort aardappelpuree achtig iets. Tjapsoi, iets pittigs met aardappelblokjes, een soort pasta ovenschotel.... ben de namen even kwijt..... in ieder geval heel veel eten.
Dit is voor iedereen het avond eten. Daarnaast wordt laat op de avond meestal gedanst..... op dit feest niet, maar ik zag het bij de buren van Farisa wel gebeuren ( die hadden donderdagavond ook feest). Het was een hele belevenis om eens mee te maken en eens mee te kunnen doen. Ik vond het net een bruiloft, wanneer je naar het aantal mensen kijkt en het eten etc. Vrijdagavond ben ik dus weer gegaan. Deze avond was het nog groter aangepakt.
Maar wel leuk!!!! Ik ben elke avond door Farisa en haar broer weer keurig thuis af gezet.
Zaterdagochtend moest ik er alweer vroeg uit. Om 9 uur zou de boot vertrekken die me naar Braamspunt ( een strand bij de monding van de Atlantische oceaan en Suriname rivier)
Dit weer met dezelfde groep als bij white beach...... We hadden een korjaal gehuurd voor 300 srd. Hiermee konden we de hele dag op pad.... Onderweg moest nog ergens even de tank worden gevuld met benzine. Dit hadden we geen van alle een keer meegemaakt, dus was wel grappig. Daarna zijn we door gevaren naar het openlucht museum in Nieuw- Amsterdam, dit was het voormalige fort. Helaas was hier niet veel meer van over. Na dit korte bezoekje gingen we dan naar Braamspunt, de plek waar wij heerlijk zouden gaan zwemmen.
Nadat we tien minuten daar waren begon het ontzettend te regenen..... snel rende naar de bomen te, maar te vergeefs waren we drijf en drijf nat. Alles was nat. Dus zijn we snel in de boot gestapt en hebben daar besproken wat we nu gingen doen. Braamspunt was mooi om te zien, een mooi begin van de mangrove, en een mooi strand waar het bruine water net als een echte zee ene beetje golft. We zijn in de stromende regen iets verder de zee opgevaren... maar doordat het zo ontzettend regende liep de boot vol met water............. De bodem was in zijn totaliteit bedekt met water. Geen pretje dus.Toen hebben we besloten om naar de rijst plantage Rust en Werk te gaan, in de hoop dat het daar niet meer zou regenen. Ook hier hebben we 15 minuten moeten wachten totdat het ophield met regenen. Waarna we snel een kijkje zijn gaan nemen op de plantage. Het was een mooi dorpje, waar de vrouwen de gevangen garnalen aan het koken waren en daarna lieten drogen. Dit was erg leuk om te zien.
( echt even terug in de tijd) Na dit korte bezoek zijn we terug naar Paramaribo gevaren om het wrak te bezoeken. Midden in de rivier ligt een wark ( een duits vrachtschip). Onze kapitein stelde voor om op te boot te gaan. Zo legde hij zijn bootje vast aan het schip en zijn wij erop geklommen. Dit was echt ontzettend leuk. Hier heb ik echt van genoten.Het schip was ontzettend verroest en kraakte hier en daar ook. Dit vond ik geloof ik wel het leukste van alles dat we vandaag gedaan hebben. Wie kan er nu zeggen dat die op het wrak in de Suriname rivier heeft gestaan......?! Niet veel mensen denk ik zo.

¡¦s Aavonds ben ik naar een feestje in het Torarica hotel gegaan. ( ter gelegenheid van de opening van de nieuwe vleugel en tevens het afscheid van de directeur). van 9 tot half 1 kon je overal gratis surinaamse hapjes krijgen ( bacabana, loempia¡¦s, sate stokjes, garnalenstokjes, cakejes, etc.) Ook kon je gratis drinken bestellen. Overal stonden bandjes te spelen en liepen mensen. Het was ontzettend druk.. Maar wel een leuk feestje. Om half 1 ben ik met Nicolien, Elsje en Wickje nog wat gaan drinken op een terrasje terwijl de anderen van de groep naar Touche gingen ( discotheek) . Ik was daar wat te moe voor....... na twee avonden weg te zijn geweest en elke keer weer vroeg op te moeten.

  • 01 November 2004 - 19:40

    Harry:

    De "parimaribo-post" is vanavond weer bezorgd en redelijk vroeg zelfs..
    Lieve susan, je verhaal leest als een trein....!!!

    Gezellig om al die mensen te ontmoeten en te genieten van wat de dag je allemaal brengt.

    Het bruist...!!!!!!

    hartelijke groeten

    harry

  • 01 November 2004 - 20:15

    Guus:

    Geweldig om je verhalen te lezen. Zeer onderhoudend. Je maakt toch een hoop leuke dingen mee in korte tijd.

    Groeten,

    Guus

  • 01 November 2004 - 21:40

    Ben:

    Susan. Als je zo door gaat met verhalen vertellen, moet je wel een mooi geillustreerde reisreportage kunnen maken. Ik neem aan dat je ook een stageverslag moet maken. Dat kan een leuk geheel worden!
    groeten, Ben en Frieda

  • 02 November 2004 - 20:34

    Nelleke:

    Jee Susan, jij zit echt al meteen midden in het goeie surinaamse leven. Geweldig om jouw verhalen te lezen, avonturen genoeg.
    Krijg je straks een eigen klas of hoe gaat dat? Ik blijf lezen! Liefs Nelleke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2005

Laatste dag

30 December 2004

Raleighvallen

26 December 2004

Fotoverslag

24 December 2004

Brownsberg

20 December 2004

Palumue
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 29361

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: